دقیق‌تر کار کنید و نه سخت‌تر

attention

به منظور مدیریت هرچه بهتر بر روی قدرت تمرکز خود و فرار از حواس پرتی در کارها‌، بهینه سازی شرایط فیزیولوژیک بسیار ضروری می‌باشد. شما قصد دارید شرایطی منحصر به فرد برای خود ایجاد کنید و به شدت کار میکنید و در عین حال بهترین ها را می خواهید ولی متاسفانه  از اثرات اینگونه فشارها بر مغزتان غافل می‌شوید‌. اگر شما خسته‌، گرسنه‌، و یا در شرایط استرس‌زایی کار می‌کنید پس درحال مبارزه هستید‌، آن هم در یک نبردی دشوار با قدرت تمرکزتان و حواس شما به یک جا معطوف نخواهد بود و بهتر است بدانید کسی که در این نبرد برنده است در واقع مغز شماست‌. در ادامه به راه حل‌هایی برای بالا بردن توجه و قدرت تمرکز در کارها می‌پردازیم‌. بهینه سازی شرایط فیزیولوژیکی موردنیاز می‌تواند میزان توجه شما را افزایش و باعث بالا بردن قدرت درک شما از تمرکز شود.

  • یک پاکت آجیل و یا مقداری میوه های خشک در کشوی دفترکار یا کیف دستی‌ و یا حتی داشبورد ماشین‌ خود نگه دارید‌، این مورد می‌تواند شما را برای یک سوخت‌گیری مجدد و بالابردن قدرت تمرکزتان یاری رساند‌.
  • ایجاد یک لیست از موسیقی های آرامش بخش و انرژی زا و گوش دادن به آن بعد از یک تعامل کاری یا مکالمه‌ای استرس زا می‌تواند روان‌تان را آرام و در کل شارژتان کند‌.
  • یک کفش راحت در ماشین یا کشوی میز‌کار خود داشته باشید‌، بنابراین شما می‌توانید در زمان مناسب در روز یک پیاده روی سریع و کوتاه در سالن ها یا خارج از ساختمان اداری خود داشته باشید‌. حرکات فیزیکی یکی از موثرترین روش‌ها برای تنظیم مجدد ذهن و تخلیه انرژی های منفی می‌باشد‌. شما لازم نیست به یک پیاده روی طولانی مدت بروید‌، ده دقیقه به نظر بسیار مناسب می‌آید.

راه اندازی مجدد را به مغزتان آموزش دهید‌. تمرکز مجدد کار سختی است به این خاطر که ما به مغزمان آموزش دادیم که همیشه روی یک موضوع در یک زمان کار کند‌. این اتفاق تا به حال چندبار برایتان رخ داده است که در حین یک تماس تلفنی یا غذا دادن به کودک و یا خروج ظرف ها از ماشین ظرفشویی‌ و یا هنگام آماده کردن ناهار، ایمیل‌تان را نیز چک کنید!! این عادت باعث پیش‌روی سریع کارهایتان نمی‌شود در عوض توانایی‌تان را در تمرکز بر موضوعی خاص کاهش می‌دهد‌. پس با راه‌اندازی مجدد مغزتان می‌توانید عملکردی مطلوب داشته باشید.

تجسم کنید یک دکمه‌ی reset در مغزتان وجود دارد و با خود بگویید “من نیاز به راه اندازی مجدد و برگشتن به کارم دارم”. این یک راه کار مناسب برای فرار از حواس‌پرتی است و شما را مجبور میکند تا دوباره بر‌روی کارتان متمرکز شوید‌.

از تکنیک نفس کشیدن عمیق استفاده کنید‌.

  • یک نفس عمیق استنشاق کنید‌، شکمتان را از هوا پر کنید و سپس با قدرت خارج کنید‌. این نفس کشیدن را ۵ تا ۷ بار تکرار کنید. مشاهده خواهید کرد که چطور تنش و پچ‌پچ‌های ذهنی‌تان محو خواهد شد.
  • نفسی دیگر که پچ‌پچ‌های ذهنی‌تان را کوتاه می‌کند این است که زبان خود را بر روی سقف دهان خود قرار دهید و شروع به فوت کردن کنید به همان صورتی که انگار می‌خواهید کیک تولدتان را فوت کنید‌، همان‌طور که در حال فوت کردن هستید تا ۷ بشمارید‌، به این صورت دوباره می‌توانید تمرکزتان را بدست آورید‌.

کارسن تیت نویسنده‌ی کتاب work simply و خالق سیستم بهره‌وری “دقیق‌تر کار کنید و نه سخت‌تر” می‌گوید‌:

یک نگاه خوب و در عین حال سخت به همه چیز این است که به فرض اینکه شما کاری را “باید” انجام دهید پس از خود بپرسید چرا این‌ها اینقدرمهم هستند. با نگاهی به سوی “بایدهایمان” بهتر می‌توانیم درک کنیم زمانی‌ را که بهتر است به افکارمان “بله” بگوییم و هنگامی‌که به نفع ماست که “نه” بگوییم و به کار اصلی‌مان بپردازیم.

بهتر است سعی کنید تکنیک های کنترل بر تمرکز را یاد بگیرید تا راندمان کاری خود را افزایش دهید و به محض اینکه ذهن شروع به بهانه تراشی و پرسه زدن افکار در بی‌راهه‌ها می‌شود او را نادیده بگیرید‌، رفته رفته این ورزش عضلانی مغز باعث ثبت در ناخودگاهش خواهد شد و تمرکز و توجه شما نسبت به کارهایی که در حال انجام آن هستید را بالا خواهد برد.

منبع

minifeed-ad

نظر شما چیست؟

  • Winter ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ , ۹:۵۴ ب٫ظ

    Peccato che Monti sta a sentire solo JP Morgan quando questa gli chiede di paa.ieg..rrcordi quando ha gli dato 2 milirdi di € appena diventato presidente del consiglio, l'anno scorso?;(