کم خوابی باعث می‌شود دانسته‌های خود را به سختی به یاد آورید

کم خوابی

همه ما می‌دانیم که برای داشتن یک مغز سالم، خوابیدن امری ضروری است. وقتی ما در حال استراحت هستیم، مغز مشغول انجام فعالیت‌هایی است که نتیجه آن تقویت حافظه و دفع سموم خواهد بود. کافیست برای مدتی برای کم خوابی به خود فشار بیاورید، مغز شما شروع به نشان دادن ضعف می‌کند. یک تحقیق کوچک در دانشگاه Uppsala از سوئد نشان می‌دهد کم خوابی ناشی از فشار آوردن بیش از حد به خود، باعث تأثیرات منفی در عملیات‌های شناختی مغز می‌شود.

دکتر جاناتان سدرنیس، متخصص علوم اعصاب می‌گوید:

بسیاری از وضعیت‌های مختلف روزانه مانند کار، امتحان، نگهداری از نوزاد و غیره دست به دست هم می‌دهند تا افراد به خود فشار بیاورند که کمتر بخوابند. حتی سیاستمدران هم معمولاً در نیمه‌های شب جلسه دارند و مجبورند تنها پس از چند ساعت خوابیدن، مذاکرات خود را از سر بگیرند.  – دکتر جاناتان سدرنیس

در یک مطالعه، از ۱۵ شرکت کننده مرد درخواست شد در یک جلسه یادگیری که زمان آن هنگام غروب بود، مکان ۱۵ جفت کارت را روی نمایشگر کامپیوتر به خاطر بسپارند. سپس از نیمی از شرکت کنندگان درخواست فقط ۴ ساعت خواب شبانه داشته باشند در حالی که نیمی دیگر اجازه‌ی ۸ ساعت خوابِ کامل داشتند. در صبح روز بعد، وقتی از شرکت‌کنندگان درباره جای کارت‌ها سؤال شد هر دو گروه توانستند جواب‌های درست ارائه دهند. اما نتایج تست بعدی به مراتب سخت‌تر بود. در مرحله بعد محققان از شرکت کنندگان خواستند به مدت ۳۰ دقیقه در محیطی پر سر و صدا سعی بر شنیدن کلمات جدید و تکرار آن‌ها کنند. سپس آزمون ابتدایی را دو مرتبه تکرار کردند. حدس بزنید اینبار نتیجه چه بود؟ افرادی که شب پیش ۴ ساعت خوابیدند، ۱۰ درصد از سوال‌ها را درباره جای کارت‌ها اشتباه گفتند در حالی که دقایقی قبل تمام وضعیت‌های کارت را بلد بودند. این درحالیست که آن دسته از شرکت‌کننده‌هایی که ۸ ساعت کامل خوابیده بودند توانستند جای درسته تمام کارت‌ها را تشخیص دهند.

این تحقیق نشان می‌دهد که میزان خواب در شیوه‌ی دسترسی مغز به حافظه  تأثیرگذار است و کم خوابی شیوه‌ی دسترسی استاندارد را دچار تغییر می‌کند. آن ۱۰ درصد کاهش در به یاد آوری حافظه حاصل از یک شب کم خوابی بود. در قدم بعدی محققان امیدوار هستند بتوانند تأثیر کم خوابی مزمن را در بیاد آوری دانسته‌ها را مورد بررسی قرار دهند.

افزایش زمان خواب ممکن است در بازدهی کاری، تأثیرات مثبتی داشته باشد. چرا که در طول ساعات کاری روزانه خود ، وقتی حجم انجام کار زیاد است و از ما انتظار می‌رود که کار خود را به بهترین وجه ممکن انجام دهیم، نیازمند این خواهیم بود که به دانسته‌های قبلی خود دستری کامل داشته باشیم. – دکتر جاناتان سدرنیس

در دنیای واقعی راه‌هایی وجود دارد که این شانس را به دانشجویان و افراد شاغل می‌دهد که خواب کافی داشته باشند. بدین ترتیب بازدهی آن‌ها در طول روز بالا خواهد ماند. اندکی تأخیر در ساعت شروع درس برای کلاس‌های شیفت صبح باعث می‌شود دانشجویان بازدهی بیشتری در یادگیری داشته باشند. همچنین ساعات کاری منعطف برای کارمندان، می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا بهره‌وری خود را افزایش دهند. آیا برای شما تا به حال پیش نیامده است که بعد از یک خوابِ کامل، انرژی و تمرکز بیشتری برای انجام کارهای ذهنی داشته باشید؟ یا برعکس فکر نمی‌کنید گیج و گنگ بودن مغز شما در امتحاناتِ پایان ترم، حاصل از شب زنده‌داری‌های شما بوده باشد؟

منبع

minifeed-ad

نظر شما چیست؟

  • Dolly ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ , ۹:۴۷ ب٫ظ

    seconded.I have a spiderco rookie, it lives in a drawer at the moment along with a benchmade osbourne.I carried both for years and years.every few years I retire my knives and get new onrtuC.reensly I have a microtech halo III and a kershaw rainbow leek