به کارگیری قوانینی ساده برای ارتقای قدرت ذهنی

ارتقای قدرت ذهنی

گاه نیاز است در زندگی هر کس برای خود یک سری اصول و قوانین داشته باشد که با پایبند بودن به آن‌ها زندگی‌اش را لذت‌بخش‌تر یا ساده‌تر نماید و به ارتقای قدرت ذهنی منجر شود.

درباره اینکه چه جور چاشنی‌هایی برای عطر و طعم بهتر لازم است به زندگی اضافه کرد بیندیشیم، آن‌ها را تبدیل به قانون کنیم، و بعد خیلی ساده آن‌ها را دنبال کنیم تا به مغزمان اجازه دهیم برای چیزهایی مهم‌تر از امور روزمره هر لحظه نیاز به تصمیم‌گیری داشته باشد. مثلا آیا باید همیشه فکر کنیم الان پیام‌هایم را چک کنم یا بعدا؟ صبح و شب مسواک بزنم یا ظهر و شب؟ امروز چه بپوشم و چه بخورم؟ برای این‌گونه مسائل می‌شود یک بار برای همیشه تصمیم گرفت.

در اینجا قصد داریم با ارائه مثال‌ها و قوانینی ساده کمک کنیم شما نیز یاد بگیرید چگونه با ساختن این دستورالعمل‌های شخصی و منحصر به خودتان، فضای بیشتری را در اختیار مغزتان قرار دهید، قدرت ذهنتان را افزایش دهید و هر روز درگیر تصمیم‌گیری‌های جزئی نشوید.

۱. هر جمعه صندوق ایمیل خود را خالی کنید.
اینکه احساس کنید تعداد زیادی ایمیل نخوانده دارید و هر روز به تعداد آن‌ها اضافه می‌شود می‌تواند برایتان دغدغه‌ی فکری ایجاد کند. اینکه کی به سراغشان بروید، کی آن‌ها را مرتب کنید، کی ایمیل‌های غیرضروری را حذف کنید، تمامی این‌ها تصمیم‌هایی هستند که بخشی از مغز شما را اشغال می‌کنند. این در حالی است که می‌توانید هر جمعه ساعتی را به این کار اختصاص دهید. خود را از دست ایمیل‌های تبلیغاتی و بیهوده راحت کنید و عضویت خود را در سایت‌ها و خبرنامه‌هایی که تنها به دریافت ایمیل از سوی آن‌ها عادت کرده‌اید لغو کنید. ایمیل‌هایی که حاوی اطلاعات مهمی نیستند و فقط به این دلیل که شاید روزی روزگاری به دردتان بخورد را حذف کنید. خواهید دید که این ایمیل‌تکانی هفتگی و منظم تا چه حد فضای اضافی به مغز و ذهنتان می‌بخشد.
این کار لزوماً مربوط به ایمیل نیست. اگر بسیار از شبکه‌های ارتباطی مجازی استفاده می‌کنید، عضویت خود را در گروه‌های بیهوده یا ناهمخوان با سبک زندگی‌تان را حذف نمایید و در طول روز زمان مشخصی را به چک کردن پیام‌هایی که هر لحظه در گروه‌های مختلف به شما ارسال می‌شود اختصاص دهید.
یک برنامه‌ی از پیش تعیین‌شده، برای جلوگیری از تصمیم‌گیری‌های متعدد و غیرضروری.

۲. قبل از هر چیز کارهای نیمه‌تمام را به سرانجام برسانید.
ایمیل، اینستاگرام، توییتر، فیسبوک، شبکه‌های ارتباطی و … می‌تواند اگر به آن‌ها اجازه دهید تمام روز وقت شما را ببلعد. اگر خود را رها کنید، این کارهای کاذب می‌تواند زمان و انرژی شما را از دستتان برباید و در پایان روز خواهید دید که احساس می‌کنید هیچ کاری انجام نداده‌اید و وقتتان تلف شده است و تنها کاری که یادتان می‌آید انجام داده‌اید چرخیدن در مثلاً گروه‌های مختلف واتس‌اپ است!
این بار، وقتی صبح از خواب بیدار شدید، روی کاغذی کارهای نیمه‌تمامی که مدام به تعویق می‌اندازید را بنویسید. مشخص کنید امروز کدام بخش از کارهای نیمه‌تمام را قرار است به سرانجام برسانید. به تعداد کارهای نیمه‌تمام، مغز شما درگیری ذهنی دارد و همین درگیری‌های ذهنی میزان تمرکزتان را کاهش می‌دهد. بنابراین، با تمام کردن کارهای نیمه‌تمام، فضای ذهنی‌تان را ارتقا دهید.

۳. امروز چه بخورم؟ فردا چه بپوشم؟
احتمالاً برای همه‌ی ما زیاد پیش آمده است که این سؤال‌ها مدتی ذهنمان را درگیر کند. حال تصور کنید اگر شما به جز برای مناسبت‌های خاص معمولاً غذای از پیش تعیین‌شده‌ای برای خوردن در ذهنتان داشته باشید، و نیز لباس مشخصی برای مکان‌های مشخص، چه فضای بیشتری به مغزتان خواهید بخشید. به این صورت نیازی نیست هر روز انرژی‌تان را روی اینکه امروز چی درست کنم، چی بخورم، چی بپوشم، و سؤال‌های روزمره‌ای از این دست سرمایه‌گذاری کنید و می‌توانید همین انرژی را صرف کار دیگری بکنید!
این‌گونه سؤالات آن‌قدر روزمره هستند که ممکن است قبل از خواندن این مورد حتی به آن توجه هم نکرده باشید و این اختصاص دادن بیهوده‌ی انرژی به عنوان بخشی از زندگی‌تان درآمده باشد. حال که وقت مغزتکانی فرا رسیده است، از این مورد نمی‌توان چشم پوشید.

پس اگر از خود زیاد می‌پرسید که چرا همیشه می‌روید و نمی‌رسید یا تمرکزتان کاهش یافته است، بهتر است از این موارد به ظاهر جزئی ساده گذر نکنید.

 

منبع

minifeed-ad

نظر شما چیست؟