اعتیاد به اینترنت

اینترنت

احساس می‌کنید با دوستان مجازی خود راحت‌تر هستید تا دوستان زندگی واقعی؟ نمی‌توانید دست از انجام بازی‌ها یا قمارهای آنلاین بردارید؟ آیا همیشه مشغول چک کردن اعلان‌های گوشی هوشمند خود هستید؟ اگر این اعمال زندگی روزمره‌ی شما را مختل کرده است، پس شما یک معتاد به اینترنت هستید.
در این پست، علائم و راه‌های رهایی ازاین اعتیاد را بررسی می‌کنیم.
اعتیاد به اینترنت که اعتیاد به کامپیوتر، یا اعتیاد آنلاین نیز خوانده می‌شود انواع مختلفی دارد:
۱.Cybersex Addiction: اعتیاد به سایت‌های بزرگسالان و چت‌روم‌های مخصوص بزرگسالان
۲.Net Compulsions: اعتیاد به بازی‌ها ها و شرط بندی‌های آنلاین
۳.Information Overloadوبگردی مداوم که باعث پایین آمدن بازده کاری فرد می‌شود و ارتباطات او با دوستان و خانواده را به حداقل می‌رساند.
۴.Cyber-Relationship Addiction: اعتیاد به شبکه‌های اجتماعی، چت روم‌ها، پیامک و چت کردن در مسنجرها تا جایی که دوستان مجازی و آنلاین از اشخاص واقعی مهم‌تر می‌شوند.
۵.Computer Addiction: اعتیاد و وابستگی بیش از حد به بازی‌های آفلاین مانند بازی‌های کارتی پیش فرض ویندوز مانند Solitaire.

اینترنت

علائم اعتیاد
بهتر است ابتدا علائم اعتیاد به فضاهای مجازی را بشناسیم تا با برطرف کردن آنها، به درمان اعتیاد خود کمک کنیم. اعتیاد به محیط آنلاین علائم زیادی دارد. تعدادی از آنها بدین شرح هستند.

از دست دادن زمان
اگر غالباً زمان از دستتان در می‌رود و ناگهان متوجه می‌شوید که بیشتر از زمانی که در نظر گرفته‌اید آنلاین بوده‌اید، پس شما مشکوک به اعتیاد هستید!

دچار مشکل شدن در انجام کارهای روزمره
آیا متوجه شدید که لباس‌های نشسته‌تان درحال انباشته شدن است و برای شام چیزی در یخچال ندارید چون تمام روز را مشغول گشت و گذار در اینترنت بوده‌اید، این یکی از علائم اعتیاد شما به اینترنت است.

احساس گناه درباره‌ی استفاده‌ی بیش از حد از اینترنت
آیا از غرهای همسرتان درباره‌ی استفاده‌تان از اینترنت خسته شده‌اید؟ آیا دائم به شما می‌گوید که از پای کامپیوتر یا گوشی موبایل خود برخاسته وکمی هم با او وقت بگذرانید؟ آیا درباره‌ی میزان و چگونگی استفاده‌تان از اینترنت به خانواده و رئیستان دروغ می‌گویید؟

درمان و مشاوره برای اعتیاد به فضای مجازی
استفاده از درمان‌های قدم به قدم به شما کمک می‌کند که پیشرفت فوق‌العده‌ای در استفاده از فضای مجازی داشته باشید و چون اکثر موارد اعتیاد به اینترنت در شرایط وجود اضطراب و فشار عصبی روی می‌دهد، راه‌های مقابله با استرس نیز می‌تواند در درمان اعتیاد به اینترنت موثر باشد. اگر جز دسته‌ی cybersex هستید، مشاوره‌ی ازدواج و رابطه می‌تواند به شما کمک کند دوباره به سمت همسرتان برگردید و از این دوره‌ی اعتیاد خود عبور کنید.
از خود بپرسید: وقتی زمان خود را در اینترنت می‌گذرانم، چه چیزهایی را از دست می‌دهم؟ همه‌ی فعالیت‌هایی که می‌توانید بجای وقت گذرانی در افضای مجازی انجام دهید را یادداشت کنید و سعی کنید با کاهش زمانی که در این فضاها سپری می‌کنید، به انجام آنها بپردازید. به دنبال دوستانی باشید که کمتر  در اینترنت وقت گذرانی میکنند. این حقیقت را درک کنید که همه‌ی زندگی آنلاین نیست.

منبع

minifeed-ad

نظر شما چیست؟