دستورالعمل آشامیدنی‌ سالم

water_ice_carafe

غیر ممکن است بخواهیم بطور مشخص تعیین کنیم هر شخص در طول روز به چه مقدار آب نیاز دارد، مقدار آب مورد نیاز بدن ما به میزان غذایی که می‌خوریم، شرایط آب و هوایی و مقدار فعالیتی که در طول روز انجام می‌دهیم بستگی دارد.

اما موسسه پزشکی (Institute of Medicine) میزان آب کافی برای مردان را بطور میانگین 125 اونس (حدود 15 لیوان) و برای زنان 91 اونس ( تقریباً 11 لیوان ) اعلام کرده است، که حدود 80% آن از طریق نوشیدنی‌ها و مابقی آن از طریق غذایی که می‌خوریم به بدن ما می‌رسد.

حالا سوال اینجاست بهترین نوشیدنی‌ها برای تامین آب مورد نیاز بدن کدامند؟

بدون شک بهترین منبع برای تامین آب مورد نیاز بدن همان آب خودمان یا همان H2O است، اما بسیاری از ما از نوشیدنی‌های دیگری مثل چای و قهوه هم استفاده می‌کنیم.
شاید شما هم مانند بسیاری از مردم، بارها و بارها اخبار مربوط به فواید و مضرات چای و قهوه را شنیده باشید. انبوهی از تحقیقاتی که  هر روز یکی از این دو را مفید و دیگری را مضر اعلام می‌کنند.

جالب است بدانیم بعد از نفت دومین دومین حجم معاملات جهان به قهوه اختصاص دارد پس این همه خبر و پژوهش در مورد این نوشیدنی جای تعجب ندارد. همچنین تا قرن هجدهم میلادی، مصرف اصلی قهوه‌ی دنیا به «جهان اسلام» مربوط بود و از سوی دیگر، انگلیسی‌ها چای را در حد نوشیدنی ملی مورد توجه قرار می‌دادند و سنت خوردن چای را به همه‌ی مستعمرات خود نیز منتقل کردند، اما بعدها تحولات متعدد در فضای جهان، جغرافیای مصرف چای و قهوه را تا حدودی تغییر داد.

بر اساس گزارش اکونومیست، در ایران به ازاء هر ۱ فنجان قهوه، ۹ فنجان چای نوشیده می‌شود. این آمار در سطح جهان، ۱ به ۳ است. به عبارت دیگر، در سطح جهان نیز چای سه برابر قهوه طرفدار دارد.

نقشه زیر که توسط اکونومیست تهیه شده، توزیع مصرف چای و قهوه را در جهان نشان می‌دهد:

teaorcoffee

 

 

در مورد مضرات و فواید هر یک از این دو نوشیدنی، گزارش‌های زیادی ارائه شده. از اثر مثبت قهوه در افزایش توانایی یادآوری تا کاهش احتمال سرطان سینه در خانم‌ها در اثر مصرف چای و از اینکه وقتی شیر به چای اضافه می‌کنی بسیاری از مزایای آن در مقابله با سرطان از بین می‌رود. از دوستی قهوه با کبد و دوستی چای با قلب. از ضرر‌های کافئین که در هر دو هست. از فلورایدی که در چای هست و به همین دلیل آسیب احتمالی قهوه برای دندان‌ها ممکن است بیشتر باشد.

اما با توجه به تمام توضیحاتی که در بالا در مورد پیچیدگی ماجرای چای و قهوه داده شد، شاید گزارش سلامت هاروارد جمع‌بندی مناسبی باشد:

daily

اگر قرار است سهم نوشیدنی‌هایمان را در روز مدیریت کنیم، نخستین مایعی که توصیه می‌شود آب است. مناسب است که نیمی از مصرف مایعات روزمره‌ی ما آب باشد. اگر چه میزان دقیقی نمی توان گفت اما بین ۱۱ تا ۱۵ لیوان در روز مورد توصیه قرار می‌گیرد ( ۱۱ برای زنان و ۱۵ برای مردان ).

بعد از آب، سالمترین نوشیدنی، چای و قهوه هستند که آنتی اکسیدان آنها و سایر محتویاتشان می‌تواند برای انسان مفید باشد. سه تا چهار فنجان چای و قهوه در طول روز مناسب خواهد بود. چای سبز مفیدتر است و قهوه هم می‌تواند مانع بروز دیابت نوع دو شود. تحقیقات بیشتری لازم است تا در مورد اثرات چای و قهوه بتوان نظر علمی داد اما مشخصاً افزودن خامه، شکر و طعم‌دهنده‌ها می‌تواند چای و قهوه را از یک نوشیدنی «سالم» به یک نوشیدنی «نه چندان سالم» تغییر دهد. در مورد زنان باردار مصرف بیش از یک فنجان نوشیدنی کافئین‌دار (چای یا قهوه) در روز، توصیه نمی‌شود.

سومین گزینه شیر کم چرب است که می تواند منبع کلسیم و ویتامین D باشد. البته حتی مصرف زیاد شیر کم چرب هم می‌تواند مضر باشد. به همین دلیل جدای از کودکان که شیر برای آنها بسیار مفید است برای افراد بالغ توصیه می‌شود مصرف شیر و مواد لبنی را به یک یا دو لیوان در روز محدود کنند. البته به شرطی که از سایر منابع، کلسیم بیشتر مورد نیاز بدن را تامین کنند.

گزینه بعدی می تواند یک لیوان کوچک آب میوه آن هم از نوع 100% طبیعی باشد.
و در انتها نوشیدنی‌های بدون قند، که معمولاً با شیرین کننده های مصنوعی تهیه می‌شوند باید گزینه ی آخر شما برای نوشیدن باشند.

منبع : گزارش دانشگاه هاروارد 

 

minifeed-ad

نظر شما چیست؟

  • Rocky ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ , ۴:۰۸ ب٫ظ

    Tapez votre commentaire Vous pouvez utiliser ces mots-clés HTML : <a> <abbr> <acronym> <b> &lcb;lotkquote> <cite> <code> <del> <em> <i> <q> <strike> <strong> Prévenez moi de tous les nouveaux commentaires par email. Prévenez moi de tous les nouveaux articles par email.