کم خوابی چه تأثیری بر ذهن و بدن ما خواهد گذاشت؟

کم خوابی

در دنیای امروز که اطراف ما پر شده از ابزارهایی برای سرگرم نگه داشتن خود، کم خوابی تبدیل به یکی از مشکلات عموم مردم شده است. مرور تایم‌لاین اینستاگرام، تلگرام، فیسبوک و غیره باعث شده اکثر ما شب‌ها خواب آرامی را تجربه نکرده و صبح‌ها با خستگی از خواب برخیزیم.با این تفاسیر بد نیست اگر به تأثیراتی که کم خوابی در ذهن و بدن ما خواهد گذاشت، نگاهی بیندازیم.

سرما
مطالعه‌ای بر ۱۶۴ شخص سالم که شب‌ها کمتر از ۵ ساعت می‌خوابند نشان داده که آن‌ها در مقایس با افرادی که بیش از ۷ ساعت می‌خوابند بیشتر سردشان می‌شود. این نتیجه‌گیری بدون در نظر گرفتن وزن آن‌ها بوده.

مشکلات شکم
کم خوابی می‌تواند باعث بروز نشانه‌هایی از التهاب روده، برگشت اسید معده به مری شود و خطر ابتلا به سندروم التهاب روده را افزایش می‌دهد.

یادگیری سخت
قبلاً هم در مطلبی مفصل توضیح داده بودیم که کم خوابی باعث می‌شود دانسته‌های جدید را به سختی به یاد بیاوریم. محققان پیشنهاد کرده‌اند ساعت شروع کار و مدارس کمی به عقب انداخته شود تا اطمینان حاصل شود که کارکنان و دانش آموزان شب قبل به حد کافی خوابیده باشند.

کج خلقی
محققان دریافته‌اند که وقفه و اختلال در خواب، احتمال ایجاد نوسانات خلقی را در ما تشدید می‌کند.

سردرد و میگرن
تحقیقات نشان از این دارد که خواب کم کیفیت ارتباط مستقیمی با سردرد و میگرن دارد.

کاهش میل جنسی
خواب کافی عامل مهمی در سلامت میل جنسی انسان است. همچنین باعث می‌شود در رابطه جنسی خود نقش مؤثری را ایفا کنیم.

ضعف بینایی
کم خوابی ارتباط مستقیمی با دید تونلی، دید دوبینی و کم نوری در دید دارد. هر چه بیشتر بیداری بکشید باعث می‌شود در بینایی خود دچار خطاهایی شوید. به عبارتی چشم‌های شروع به هذیان گفتن می‌کند.

افزایش وزن
هرچه بیشتر بیدار باشیم، میل ما برای مصرف خوردن خوراکی‌های مختصر به تعداد دفعات زیاد افزایش میابد. از آنجا که اکثر این خوراکی‌ها پر کالری هستند در نهایت منجر به چاقی، مخصوصاً در کودکان می‌شوند.

افزایش کیفیت خواب تأثیر بسزایی در سلامت ما دارد و متأسفانه با سبک زندگی امروز، دستیابی به خوابی آرام سخت است، اما غیر ممکن نیست. هدف از خوابیدن رفع خستگی‌ست، در حالی که اکثر ما بر عکس پدران‌مان به جای اینکه صبح را با انرژی شروع کنیم، با خستگی و خواب آلودگی شروع می‌کنیم. برای اینکه تغییری در کیفیت خواب بدهید، بد نیست با خواندن مطلبی که اخیراً نوشته‌ایم شروع کنید.

منبع

minifeed-ad

نظر شما چیست؟

  • Mili ۴ دی ۱۳۹۴ , ۱۲:۲۹ ب٫ظ

    این با اون سیستم خواب ی که میگفتی کاملا مخالفه

    • Diandra ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ , ۸:۴۹ ب٫ظ

      What I find so inestetring is you could never find this anywhere else.