چگونه تبدیل به انسانی سحرخیز شویم؟

سحرخیز

معمولاً انسان‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند. آن‌هایی که سحرخیز هستند و آن‌هایی که نیستند. افراد سحرخیز روز خود را زودتر شروع می‌کنند و در طول ساعات کاری، بهره‌وری خوبی از خود نشان می‌دهند. اما برای دسته‌ی دیگر بیدار شدن در ساعات ابتدایی روز غیر ممکن بنظر می‌رسد. حتی اگر هم با زحمت بتوانند ۷ صبح را ببینند، باز هم کسل و بی‌انرژی هستند، بدین ترتیب در طول ساعات کاری بازدهی مفیدی ندارند؛ اما در عوض در ساعات عصر بهره‌وری بیشتری در خود می‌بینند و از آن طرف شب‌ها دیرتر می‌خوابند. اما تا به کی می‌توان به این روال پیش رفت؟ مسئله این است که زندگی اجتماعی ما از ساعات ابتدایی روز آغاز می‌شود. کلاس‌های مدرسه و دانشگاه، بانک‌ها، ادارات و حتی شغلی که در آن مشغول هستید همگی سحرخیز بودن را می‌طلبد. با ما همراه باشد تا روش‌هایی را به شما معرفی کنیم که کمک می‌کند راحت‌تر به انسان سحرخیزی بدل شوید.

۱- چرت زدن بعد از بیدار شدن را ترک کنید
حتماً برایتان پیش آمده که وقتی آلارم گوشی خود را می‌شنوید، به صورت موقتی آن را آف می‌کنید. به اصطلاح حالت snooze را فعال می‌کنید تا چند دقیقه‌ای بیشتر بتوانید بخوابید. اما این کار بی‌فایده است. شاید این روال دو یا سه مرتبه هم تکرار شود اما شما با این کار تنها خواب خود را تکه تکه کردید. این عادت اثر منفی در شما خواهد گذاشت. پیشنهاد ما این است که بلافاصله بعد از شنیدن آلارم صبحگاهی از رخت خواب بیرون بیاید. حتی اگر نیاز است از شب قبل این تصمیم را با خود چندبار مرور کنید تا آن را انجام دهید.

۲- به چیزی که برای آن سپاسگزارید فکر کنید
صبح خود را با نگرش مثبتی آغاز کنید که می‌تواند در شکل‌گیری روزتان به شما کمک کند. به این بیندیشید که امروز باید کدام کارِ دوست‌داشتنی را در زندگی‌تان انجام دهید و از این بابت که می‌توانید روز خود را با پرداختن به علایق خود بگذرانید خوشحال باشید. توجه به این موضوع باعث می‌شود انگیزه‌ی بیشتری برای بیرون آمدن از تخت داشته باشید.

۳- از تاریکی شب استفاده کنید
اینکه ۷ تا ۹ ساعت از شبانه روز را در خواب سپری کنیم سخت بنظر می‌رسد، اما باعث می‌شود روز خود را با سرحالی و قبراقی سپری کنید. بهتر است بجای اینکه با گوشی و تبلت خود به تخت بروید، ارتباط خود را با دنیا قطع کنید. پیشنهاد می‌شود ده تا سی دقیقه قبل از خواب در اتاق خود تاریکی را حکم فرما کنید و خود را با چیزی مشغول نکنید. روز بعد نتیجه آن را خواهید دید. شما خود بهتر می‌دانید که ور رفتن با دیوایس‌های دیجیتالی باعث می‌شود دیرتر بخوابید. حال اگر بخواهید صبح زود برخیزید، مجبورید خواب کمتری داشته باشید.

۴- نرمش فراموش نشود
هرچیزی که باعث شود بدن شما به حرکت در آید و خون در بدنتان به جریان بی‌افتد باعث می‌شود صبح خود را بهتر شروع کنید. بجای اینکه بعد از بیدار شدن در تخت بمانید و نوتیفیکشن‌ها را در گوشی خود چک کنید، برخیزید و کمی نرمش کنید. به این ترتیب بدن شما متوجه می‌شود که روز شروع شده است.

۵- آب بنوشید
اینکه مدت زیادی مایعات ننوشیده باشید باعث می‌شود در خود احساس بی‌انگیزگی و تنبلی کنید. پس بهتر است یک لیوان آب در کنار تخت خود داشته باشید تا بعد از بیدار شدن آن را بنوشید. این عادت افراد سحرخیز است.

۶- چیزی بنویسید
همانطور که نرمش باعث می‌شود بدن شما آماده‌ی شروع یک روز جدید شود، نوشتن نیز کمک می‌کند ذهن شما هوشیار شود. در واقع می‌توانید این را نوعی نرمش برای ذهن خود بدانید. شما می‌توانید هرچیزی بنویسید: برنامه‌ی روزانه، اهداف روزانه و هر چیزی که فکر می‌کنید.

۷- بیرون بروید
بیرون رفتن صبحگاهی مخصوصاً زمان طلوع آفتاب می‌تواند در شروع یک روز خوب برای شما مفید باشد. برای همین پیاده روی صبحگاهی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. اگر نگران وقت هستید، می‌توانید لباس خود و یک بطری آب را از شب قبل آماده کنید و ۱۵ دقیقه قبل از طلوع خورشید برای دقایقی پیاده روی، بیرون از خانه باشید.

۸- مراقبه کنید
شاید فکر می‌کنید مراقبه کردن کار افراد مذهبی است، شاید هم فکر کنید مراقبه مخصوص آن‌هایی است که به ورزش یوگا مشغولند. اما مراقبه برای تمام انسان‌ها لازم است و تعاریف مختلفی از آن ارائه می‌شود. هر انسانی ده الی پانزده دقیقه از روز نیاز دارد تا مراقبه کند. اگر با خود می‌گویید «من آنقدر پر مشغله هستم که دیگر وقتی برای مراقبه ندارم» باید به شما بگویم شما بیش از پانزده دقیقه در روز باید مراقبه کنید.

۹- عادت به موارد فوق
اینکه بتوانید موارد فوق را به صورت منظم انجام دهید و به انجام آن‌ها عادت کنید باعث می‌شود تأثیرات آن را مشاهده کنید. نظم در ساعات خواب و بیدار شدن امر مهمی است که باید آن را رعایت کرد. هیچوقت اجازه ندهید در برنامه‌ی خوابیدنتان بی‌نظمی حاکم شود.

منبع

minifeed-ad

نظر شما چیست؟

  • Mili ۴ دی ۱۳۹۴ , ۱۲:۲۶ ب٫ظ

    اون ساعت خواب رو همه باید پیاده کنن.حتی شما دوست عزیز

    • Suzy ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ , ۱۱:۲۸ ب٫ظ

      Nossa amo muito de paixão tufo que você faz..e nos ensina,sou sua super fã desde que vi seu primeiro video no youtube eu não paro mais de te seguir te no twitter no face book em tudo msm prtamipnlcenie no blog! é raro eu ficar um só dia saber oque esta acontecendo cm vc…e com tudo que você sempre tem para nós mostrar!! Te Amoo muito de paixão e continue assim sendo simpatica e tão carismatica cm é..DE SUA FÃ NUMBER ON!beijoos[]

  • Mateen ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۵ , ۱۱:۲۱ ب٫ظ

    Dear JudyThank you so much for your lovely comments- you and Tony are two of our very favourite guests and we love welcoming you to TerraVina. We have had great fun filming thus far and are looking forward to the next filming session.Thank you again for taking the time to post a comment- much apaedcipterLove to you bothNx

    • Judith ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ , ۹:۰۹ ب٫ظ

      Interesante. Tanto el artículo como el comentario tienen múltiples aplicaciones. Pero creo que en cualquier interpretación que se tome hay una clave: identidad. Sin identidad es muy dificil ocupar y mantener un segmento de mercado. Y sin identidad es un derroche torpe el gasto en marketing. Para poder tener éxito tenemos que tener claro cuáles son los rasgos identitarios que nos van a posicionar como distintos en el meie/doasocrcdad.